Verantwoorde data analyse in 1 dag

Verantwoorde Data Analyse in 1 Dag

Leer in 1 dag wat de basisprincipes zijn om data verantwoord te analyseren.

Doelgroep: Of u nu een gesprekspartner voor onderzoekers wilt zijn, uw kennis van statistische analysemethoden wilt opfrissen, de ambitie heeft om een data analist te worden, of simpelweg meer wilt begrijpen over Machine Learning – deze cursusdag is specifiek ontworpen voor u.  

Inhoud:

De explosieve groei van gegevensbronnen zoals klantendatabases, online transacties en social media biedt een unieke kans voor organisaties om diepgaande analyses uit te voeren. Stelt u zich voor dat u vragen kunt beantwoorden zoals:
  • Is onze Net Promotor Score (NPS) op normaal niveau?
  • Is er een verschil tussen klantgroepen als het gaat om de NPS?
  • Wat drijft klanttevredenheid?
  • Kan ik voorspellen welke klanten hun abonnement waarschijnlijk gaan opzeggen?
  • Hoe identificeer ik waarschijnlijke fraudeclaims?
  • Kan ik klanten segmenteren, zodat de marketingstrategie kan worden afgestemd op deze te onderscheiden klantgroepen?
  • Wat is de omzet verwachting voor de komende 6 maanden?
Om al deze vragen te beantwoorden kunnen analysemethoden worden ingezet; maar welke analysemethoden kunt u wanneer inzetten? En hoe interpreteert u de uitkomsten van de analysemethoden? In één dag leert en ziet u wat de leidende principes zijn om uw data op een verantwoorde manier te analyseren. Principes die geworteld zijn in de statistiek, maar die ook zullen appelleren aan uw intuïtie. Er is dan ook geen kennis van wiskunde en dergelijke nodig om uw data verantwoord en met vertrouwen te analyseren!
Inhoud van de cursus: Beginnend bij de basisbegrippen van statistiek, leidt deze cursus u stap voor stap door een scala aan analysemethoden. Van het beschrijven van variabelen en het identificeren van uitbijters tot het toepassen van Machine Learning, u zult gebruik maken van de gebruiksvriendelijke IBM SPSS Statistics-tool. Hiermee kunt u analyses uitvoeren zonder dat u vastloopt in complexe code, zodat u meer tijd kunt besteden aan de interpretatie van resultaten. Onderwerpen:
  • Introductie: Verantwoorde data analyse in context
  • Afstemmen van de analysemethode op het type data
  • Beschrijven van variabelen en identificeren van uitbijters
  • Verband tussen variabelen: correlatie en regressie
  • Generaliseren van steekproefresultaten naar een populatie
  • Samenvatten van variabelen in “kernvariabelen” en segmenteren van klanten
  • Voorspellen van kenmerken met regressie
  • In perspectief plaatsen van Machine Learning modellen
  • Conclusie: Het beantwoorden van onderzoeks- en businessvragen
Disclaimer: Gezien de beperkte cursusduur kunnen we niet alle details van de besproken analysemethoden uitdiepen. Voor verdere verdieping in specifieke analysemethoden verwijzen we naar onze vervolgcursussen
Duur: 1 dag Aangeboden als: publiek, in-company, remote (online), 1-op-1 Prijs: € 625,– excl. BTW